Alla inlägg under januari 2012

Av Helene Holm - 9 januari 2012 20:23

Av praktiska skäl så använder jag stora pastatallrikar när kattungarna blivit så här stora. Det är praktiskt att de kan äta ur samma tallrik istället för att ge dem var sin.

Visserligen är tallrikarna stora men kattungarna brukar ändå fixa att äta det som finns i mitten. Men idag ändrade Salve Regina metod till en mera praktisk, enligt henne alltså 

    

Genom att kliva i fatet och äta ... av det som fanns på motsvarande kant.

 


Inga problem med smutsiga tassar heller, enligt henne.

Av Helene Holm - 8 januari 2012 19:35

Idag hittade jag hela kullen sovandes i min säng.

Söta var de men allra sötas måste jag nog säga att Leo var.

Han hade somnat liggande över sin mamma diande med spenen i munnen. Klart en mammas pojke.

 

Önskar er en bra början på veckan

Av Helene Holm - 7 januari 2012 21:47

Vi hade tur att få åka med en uppfödarkollega till Husdjursmässan.

Det var enormt skönt att slippa åka tåg och med alla byten.

Nu tog inte starGazer några speciella poäng. Men det var ändå mycket bra med en bedömning av hennes kvaliteter.

Här är hon i buren

 

Den här fina herrn skall vi hålla ett mycket nog öga på.

 

Catori Coons Forever Yours, blåtabby


Tack alla Maine Coonvänner som jag träffade. Det var väldigt roligt att få prata MCO med er och umgås.

Önskar er alla lycka med era fina MCO-katter i framtiden


Hoppas att ni får en trevlig helg

Av Helene Holm - 6 januari 2012 20:13

När man är en liten kattunge så kan man sova på de mest konstiga sätt.

Här kommer det lite bilder på Leos olika sovstilar under c:a 30 minuter.

 

Först har vi "hängstilen" Mycket använd och omtyckt.


Sen en variant  på "Hängstilen" men en lite mera obekväm sådan enligt Matte.


 

Här är det den "halvvridna uppåtstilen med halsvrickning"


 

En gäspövning för att övertyga fotografen om att han är TRÖTT och inte vill bli störd.


 


Sedan blir det en variant av både "Hängstilen " och den "halvvridna uppåtböjda halsvrickarstilen"


Jag säger då det. Tänk om man skulle kunna vara lika smidig och elastisk som en katt


Jag och katterna önskar er en trevlig och skön helg.

Av Helene Holm - 5 januari 2012 11:47

På lördag är det Maine Coon-kattens klubbmästerskapHusdjursmässan i Kista.

Jag har aldrig varit med på ett KM tidigare så det skall bli jättekul. Det viskas om att om alla kommer så blir det 54 Maine Cooner. UNDERBART! det är sällan det är så många coonisar på ett och samma ställe..

Så om ni älskar den stora härliga Maine Coonen så välkommna till Husdjursmässan på lördag i Kista.

Så nu har först StarGazer och sedan Matte duschat. 

Dvs. Matte fick duscha 2 gånger. För jag blir nästan lika blöt som StarGazer när jag duschar henne.

Hon skall alltid stå tättintill mig. Så då blir det ju automatiskt att jag duschar mig själv med när jag sköljer av henne. Blir ofta så blöt att vattnet rinner utmed mina ben ner på golvet  Så det bildas alltid en försvarlig pöl just där.

Men nu är det förhoppningsvis klart. Hoppas att jag slipper bada om henne i morgon.


"Damen" står inte att finna just nu för att bli med på en bild, undrar varför  Så ni får nöja er med en sommarbild av StarGazer.

  


Önskar er en bra dag


Av Helene Holm - 4 januari 2012 19:42

Numera ser det lite roligt ut när alla 4:a ungarna får för sig att dia sin mor.

Hon blir liggandes underst med alla ungarna kors och tvärs över sig. Så att alla skall kunna få plats.


 


Sen hände något roligt idag. Leo ville ha torrfoder och det fick han. Men när Ultima ville ha hon med så morrade han högt och ljudligt, la först tassen runt skålen med mat som för att säga att dett är MIN skål och MIN mat. Sen satte han tassen direkt i skålen under resten av tiden han åt.

Men så fort som någon av de andra ungarna närmade sig skålen så morrade han ordentligt och riktigt kastade i sig maten.

 

Har inte upplevt det beteendet tidigare. men det var mycket skarttretande när vi satt och såg på, Leos kommande nya familj och jag.


Önskar er en bra dag

Av Helene Holm - 4 januari 2012 19:32

Idag blir kullen 9:o veckor. Snart är de flygfärdiga.

Ungarna växer så det knakar och de går bra upp i vikt.

Veckans bilder:


Unos sed Leo 1,565 kg

 


Salve Regina 1.213 kg

 


Ultima 1.190 kg

 


Ex Animo 1.330 kg

 




Av Helene Holm - 3 januari 2012 17:17

Idag har kattungarna fått sin första vaccination.

De fixade det så bra. Inge pep eller försökte smita.

De var jätteduktiga.


På en utställning förra året fick man ett "hus" från R.C

det gillas mycket av kattungarna och de leker våldsamma lekar både i och på huset., ursäkta suddigheten.

  


Sen är det naturligtvis bra att ligga och sova i det med förståss.


Önskar er en fortsatt bra vecka



Ovido - Quiz & Flashcards