Alla inlägg under augusti 2011

Av Helene Holm - 20 augusti 2011 18:16

  Grattis Gizmo på 7-årsdagen den 19/8-11

Tyvärr var Matte inte hemma då. Men jag lovar att du skall få några goda räkor att smaska på ikväll.

Älskar dig killen min

  

Av Helene Holm - 17 augusti 2011 14:31

Det är något mäktigt och vackert med en regnbåge.

I gårkväll så syntes denna Regnbåge från mitt sovrumsfönster. Tyvärr ger inte bilden den rättvisa. Att regnbågen går in i en ljusexplosion av moln har jag nog inte sett tidigare. Stod och såg på den länge.

  Det var så ödesmättat på något sätt. Älskar regnbågar.

Av Helene Holm - 16 augusti 2011 13:35

   Nu är det bestämt att Star skall träffa den snygge S*Brotorp Brian West när hon löper nästa gång.  


Förväntat färgutfall Honor och Hanar:

Svart Smoke med vitt

Svart-Silver Tabby med vitt

Svart-Silver Tigré med vitt


Så nu väntar jag bara på att hon skall löpa igen. Om det blir som hon har gjort under hela sommaren så torde det bli runt den 25-26/8

Detta kommer att bli Stars sista kull


Nu längtar jag efter "SÅNG"




Av Helene Holm - 15 augusti 2011 14:01

   Sällskapet Gustavs Skål var med på Marknaden och gick omkring i sina kläder. Det var även en Modevisning av kläder som finns belagda i Linnes kvarlåtenskap och kopior av kläder som finns på tavlor föreställande familjen Linné.   En familj som hör till Sällskapet Gustavs Skål.

  Tjänstefolks och barnkkläder

  2 kvinnor i tjänstefolkskläder

  Kopia av Linnés klädedräkt

 

Kopia av en manlig resedräkt

  Del av den manliga Hovdräkten vid Gustav 111:es hov

  Kopia av Linne´s hustrus Brudklänning

  Kopia av en av döttrarna Linnés Brudklänning.

Hoppas att ni får en trevlig och bra vecka

Av Helene Holm - 14 augusti 2011 20:40

I dag har jag och en väninna varit på 1700-talsmarknad i Linneträdgården  i Uppsala.

Mycket vackra dräkter att se på, härliga stånd med en massa gott att smaka på och sedan uppvisningar av dans och lekar.

Här kommer några bilder från dagen. Mer kommer i morgon.

Idag blir det bilder från Marknadsstånden.

     


  Våmhuskullorna med hårarbeten. Fantastiskt vackra saker.

      

Sen var det en massa saker att smaka på som marmelader, sylt, dricka, korv ost etc. Allt lokalt producerat.


Det såldes även vackert bundna kransar och växter i krukor'

   


Sen fanns det även Vaktelägg att köpa. De är så vackra så det är synd att koka och äta dem.

   Det var allt för denna gång. Mera kommer i morgon. Då skall det bli lite mera av kläderna.


Önskar er en bra vecka

Av Helene Holm - 13 augusti 2011 18:20

Här i hushållet är det Gizmo som bestämmer när det är dax att gå ut, inte Matte. Det kan hon glömma  .

Han påminner mig väldigt tydligt. Finns alltid nära och kan "hitta på bus" för att riktigt visa hur viktigt det är för honom att få gå ut.

Den senaste "taktiken" är att "göra bus på datorn". dvs lägga sig på tangenter så att det händer "saker" som Matte inte vill skall hända. 

  Visst ser han "oskyldig ut"?


Men när han sedan väl får gå ut så trivs han väldigt bra. Mycket att nosa på och undersöka.

  Härligt ute Matte verkar han tänka.


Sen för att få en lite mera "överblick" på området så har han börjat med att vilja ligga en stund i mitt knä. Men det är nog lite "förlåt Matte för jag tvingade dig att gå ut". Han ligger så förnöjt och spinner i mitt knä och spanar in området.

  En "myskille" är han verkligen.


Önskar er en trevlig helg

Av Helene Holm - 9 augusti 2011 14:49

Idag vill vi inte gå ut säger hela kattskaran. Det regnar....  och Åskar.

 Så vad gör vi då måntro?

  StarGazer kollar ut på eländet och försöker komma underfund med vart alla goa flugor, som hon normalt jagar i fönstret, har tagit vägen.

  Song tar det lugnt och ligger och "lurar" en del, fast Matte kom ju med kameran och förstörde slummern en stund.

  Star har ännu en gång löpt denna sommar. men är inne på sista dagen i löpet nu, skönt tyckert Matte.

  Matte har precis fyllt matskålarna med nya Torrisar. Så då måste man bara äta, enligt Gizmo.


Vi önskar er en bra dag

Av Helene Holm - 5 augusti 2011 12:39

Nu måste jag bara sätta mig och börja planera in parningar, kattungar, utställningar och sen även Julmarknader, i december.

Vill inte ha 2 kullar samtidigt och vill kunna åka till Åbo i mars med Stargazer.  Så då måste det avverkas några utställningar innan dess, för hennes del.

OM jag får ordning på detta och mina tjejer löper när de skall återstår att se. Men en grundplanering måste ändå göras.

Så håll tummarna för att det skall gå bra.


Önskar er en trevlig helg


Skapa flashcards