Alla inlägg under december 2010

Av Helene Holm - 31 december 2010 12:17

Här är de små 3 dagar gamla. Först är det NightWatcher  


Sen kommer StarGazer

  

Därefter är det StormRider

  

Till sist kommer WindTurner

  

De krälar, kryper och piper. Inte så lätta att fotografera. Mamma Star tycker att det är OK att Matte fotar en liten stund i allafall. Bara hon har uppsikt över vad som sker och att hon kan se sin pipande lilla telning.


Det är roligt att se hur de utvecklas nu till att börja med. Det går så snabbt de första veckorna. Från ful-söta, när de föds. Till skönheter och verkligen snygga kattungar 2 veckor gamla.


Hoppas att ni får en bra dag och att solen lyser över er där ni är, som den gör här.

Av Helene Holm - 30 december 2010 15:13

Förra året så fixade jag en kartong som jag klädde in och satte en korg i för Star och ungarna. I år vill hon inte ha korgen i lådan. Det tog ett tag för mig att fatta vad hon menade. Men när hon började flytta ungarna så måste det ju vara något fel på "boendemiljön". Så jag tog ur korgen och allt blev genast frid och fröjd tills..... idag.

När jag skulle väga ungarna i morse så saknades plötsligt WindTurner. Honom hade hon flyttat bort till elementet i arbetsrummet. Alltså även något annat som stör henne. Så nu har jag stängt ute Song och Gizmo från sovrummet. Tror det mest är Song som stressar Star eftersom hon inte kan vara still utan är ett otroligt energiknippe. Så just nu är det lugnt och alla kattungar är där de skall vara.


Men naturligtvis så är Song jättenyfiken på kattungarna. Hittade henne i bolådan i morse och måste knäppa ett kort.

  

Det är ju så jättespännande detta. Song ser på kattungarna som om de kommer från "yttre rymden" eller nått. Helmysko HUR har de kommit hit?

  

Annars så sover de små i sin egen levande hög. Hur man kan sova när 3 stycken ibland ligger över en enda förstår jag inte. Men det fungerar tydligen för dessa småttingar i allafall.

Det är underbart att få lyssna till deras småljud när de "vill mamma nått"


Ha en bra dag

Av Helene Holm - 29 december 2010 10:32

Här kommer lite bilder, ursäkta den dåliga kvaliten. Skall fixa bättre bilder på dem senare. De är ju inte precis "samarbetsvilliga" när det gäller fotografering.

Först ut är NightWatcher

  

Sen kommer WindTurner

  

Här är StarGazer

  

Till sist StormRider.

  


Kraftfulla namn på en stark kull. Ungarna har gått upp bra redan. Mellan 12 gram upp till 23 gram på 12 timmar. Så det ser lovande ut.

Här en bild på mor och barn.

  

Hoppas att ni får en bra och trevlig dag

Av Helene Holm - 28 december 2010 21:34

Ikväll mellan 18.50 och 20.50 födde Star 4:a killar. Det kan ju hända att det kommer någon mera. Men just nu är det så rofyllt och alla småttingar snuttar vid var sin spena och Star har precis ätit ett stort skråvmål.

Star är en verkligt duktig mamma. är så stolt över henne.

Bilder kommer i morgon.

Av Helene Holm - 28 december 2010 11:19

Ännu har vi inga kattungar. Det går så långsamt att bara vänta och vänta.

Ringde min Vet. idag för säkerhets skull. Vi kom överrens om att det är OK att vänta 3 dagar till, om hon inte börjar må dåligt eller så först. Sen måste något göras. Kanske är jag "hönsig". Men det känns bättre att få tala med henne i allafall. Hon är den vettigaste veterinär jag känner. Så jag känner mig trygg med hennes besked. Sen, som hon sa, att parningen kanske inte tog den dag jag tror utan några dagar senare. Då kanske hon är på dag 65 idag istället för som i söndags.

Men bolådan används av alla katterna just nu. Den flyttade toalådan likaså.  Alla vill vara med och engagera sig tydligen.

Så här väntas det och väntas..........


Av Helene Holm - 26 december 2010 15:21

Nu är allt färdigt. Alla saker framplockade och allt i ordning för att ta emot Stars småttingar. Men än dröjer hon. Hon sover och är hur lugn som helst. Äter emellanåt och kan vara väldigt "mammig" stundtals. Men inget annat. Hon är "fridfullheten" själv. Det är bara Matte som kollar lite extra nu och då var hon är och hur hon beter sig.


Det känns långt den här sista väntan. Vet ju inte NÄR hon behagar att sätta igång. Star känner säkert av min väntan för hon tittar lite stilla på mig som om hon vill säga: Ta det lugnt Matte jag har allt under kontroll.

Så det är bara att vänta och vänta.......


God fortsättning på helgen till er alla

Av Helene Holm - 25 december 2010 14:54

   Star är nu inne på dag 64:a och damen har gått upp lika mycket som förra dräktigheten på samma dag. Dvs. 1,6 kg. Så nu får vi se vad det blir. Väntar med spänning. Ljuvren är fulla med mjölk så det kan inte dröja allt för länge nu. Skulle tro att det blir i morgon eller inatt. Men än har inte magen sjunkit ner. Får se vad som händer under dagen. Hon ligger över trösklar, halvvägs över min laptop etc. allt som ger en liten nivåskillnad. Bara så bröstet kommer lite högre upp än magen.

  

Gizmo, som egentligen inte gillar snö, ville gå ut idag. Det är för väl att vi har en bro utanför dörren. Där spankulerade han fram och tillbaka och nosade. HAn tog några små tassteg ut i snön. Men den vara alldelesa för kall så då blev det att gå in igen. Inget kul att bli kall om tassarna.


Önskar er en god fortsättning på helgen.

Av Helene Holm - 24 december 2010 10:32


Jag vill önska alla en GOD JUL 

Hoppas att ni skall få en fin och minnesvärd dag. 

   


Hälsningar från mig och katterna 

Presentation


Biscaya Bigpawz Katteri

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards